Jump to content
Leon

1001 '80s Computer Games

Recommended Posts

Ξεφύλλιζα το 1001 video games you must play before you die του Tony Mott (αρχισυντάκτη του θρυλικού Edge μεταξύ άλλων) και σκέφτηκα:1001 παιχνίδια σε όλη την ιστορία του gaming; Μπορώ να γράψω για 1001 παιχνίδια μόνο για την δεκαετία του '80 και αποκλειστικά μάλιστα παιχνίδια που πρωτοβγήκαν σε κάποιον υπολογιστή (όχι σε κονσόλα ή στα arcades). 

Οι κανόνες της λίστας:

Το παιχνίδι να έχει βγει μεταξύ 1980-1989 και να έχει πρωτοβγεί σε υπολογιστή. Είναι λίγο αυθαίρετο αλλά μιας και η λίστα του Mott ακολουθεί χρονολογική σειρά αποφάσισα να το ακολουθήσω. Εξάλλου και εδώ στην δεκαετία του 80 επικεντρωνόμαστε αλλά εκείνη είναι και η χρυσή δεκαετία των home computers που τόσο αγαπήσαμε πριν κυριαρχήσουν οι κονσόλες και τα PC. Βέβαια δημιουργείται το πρόβλημα γιατί να μπει πχ το παιχνίδι Χ για Amiga και όχι το παιχνίδι Ψ που απλά έτυχε να βγει το 1990; Τι να κάνουμε, κάπου πρέπει να μπει ένα όριο ε το χρονολογικό είναι το ευκολότερο. Σκεφτόμουν το τεχνολογικό όριο αλλά είναι μεγάλος πονοκέφαλος (πχ θα βάλω AGA amiga games; πιο τεχνολογικό όριο βάζω στα PC games; που σταματάω χρονολογικά;). 

Θα επικεντρωθώ κυρίως σε home computer games αλλά φυσικά θα υπάρχουν και παιχνίδια που βγήκαν σε DOS ακόμα και σε Mac. Δεν θα υπάρχουν όμως ιαπωνικά παιχνίδια που βγήκαν σε Ιαπωνικούς υπολογιστές. Από τη μία γνωρίζω ελάχιστα για αυτά και δεν έχω καμιά νοσταλγία, από την άλλη η Ιαπωνική σχολή game design είναι άλλο πράγμα και είναι πιο κοντά στα αντίστοιχα ιαπωνικά console ή arcade games παρά στα δυτικά computer games. Ο συγκεκριμένος κανόνας μπορεί να αναθεωρηθεί. 

Θα επικεντρωθώ κυρίως σε παιχνίδια που είναι πιο pick up and play. Κακά τα ψέμματα ο χρόνος μας είναι περιορισμένος και τα πιο arcade παιχνίδια είναι αυτά που έχουν συνδεθεί περισσότερο με το retro gaming.

Συνεχίζοντας από τον προηγούμενο κανόνα θα επικεντρωθώ σε παιχνίδια που μπορούν να παιχθούν με ένα σύγχρονο joypad αραχτά στον καναπέ (κατά προτίμηση μπροστά από μια CRT TV) ή σε ένα MAME cab. Πολύ κόσμος έχει κάποιου τέτοιου είδους setup (με retroarch, hyperspin, κλπ) οπότε θα προτιμήσουμε παιχνίδια που δεν χρειάζονται mouse ή keyboard (πχ τα keyboard commands μπορούν να γίνουν mapped σε ένα σύγχρονο joypad). 

Για τα παιχνίδια που πρέπει να είσαι στο desktop είτε γιατί παίζονται καλύτερα/μόνο με mouse ή/και keyboard είτε γιατί είναι παιχνίδια που βολεύει να τα παίζεις καθιστός στο γραφείο θα προτιμήσω παιχνίδια που δείχνουν καλύτερα σε ένα CRT 15khz monitor. To παλιό καλό pixel art είναι μέρος της νοσταλγίας. Text παιχνίδια που είναι καλύτερα να τα παίξεις σε ένα σύγχρονο monitor και να μην βγάζουμε τα μάτια μας στα παλιά φυσικά θα υπάρχουν αλλά θα προσπεραστούν πιο γρήγορα. 

Σε κάθε παιχνίδι θα υπάρχει και ποια έκδοση να προτιμήσετε αν είναι multiformat. Δεν θα είναι απαραίτητα η καλύτερη ή η "απόλυτη" έκδοση. Παρότι το παιχνίδι θα έχει ξεκινήσει από υπολογιστή η προτεινόμενη έκδοση μπορεί να είναι σε κονσόλα ή ακόμα και coin-op. Εξάλλου λογικό αφού προτιμάμε μια κονσολάτη καναπεδάτη εμπειρία γιατί να μην προτιμήσουμε την έκδοση που έχει σχεδιαστεί με την χρήση joypad στο μυαλό; 

Ένα παιχνίδι ανά σειρά. Έβλεπα ότι στο 1001 video games έχει πολλές φορές το αρχικό και κάποιο sequel (πχ monkey island 1 και 2) που τρώει πολύτιμο χώρο. Για να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία λοιπόν μόνο ένα. Μπορεί να υπάρχουν εξαιρέσεις αν το δεύτερο παιχνίδι της σειράς είναι πολύ διαφορετικό. 

H σειρά που θα τα γράφω θα είναι τελείως τυχαία ανάλογα τα κέφια και όχι χρονολογική ή κάτι άλλο. 

Φυσικά καλοδεχούμενες προτάσεις για ποια παιχνίδια πρέπει/δεν πρέπει να είναι στη λίστα και η κριτική. 

Το project είναι τεράστιο και πολύ χρονοβόρο οπότε δεν ξέρω αν και πότε θα το τελειώσω. 

 

 

Edited by Leon
  • Like 5
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Θα ξεκινήσω με παιχνίδια που υπάρχουν στην λίστα του 1001 video games you must play before you die. 

1. Ultima (Series)

Στο βιβλίο προτείνεται το Ultima I αλλά νομίζω μπορείτε να το προσπεράσετε. Είναι πολύ απαρχαιωμένο και ο Garriott ακόμα ψαχνόταν. Δεν με φτιάχνει να πυροβολάω tie fighters σε arcade sequence στα fantasy RPGs μου. Αν θέλετε να το παίξετε υπάρχει μια πολύ βελτιωμένη έκδοση για τον  Apple IIGS από μια άλλη μεγάλη μορφή των CRPGs την Rebecca Heineman. Το καλύτερο των 8 bit Ultima που βγήκαν στα '80s είναι το Ultima V το οποίο ήταν μπροστά τεχνολογικά σε σχέση με οτιδήποτε υπήρχε εκείνη την εποχή. Οι κάτοικοι πχ της Britannia ακολουθούν μια ρουτίνα μέρας νύχτας. Είναι ένα sandbox παιχνίδι και όλα αυτά σε ένα ταπεινό Apple II. Επίσης έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον (και σοβαρό) θέμα. Φυσικά το ανταγωνίζεται το IV το οποίο είναι και το αγαπημένο του Garriott. Είναι το πρώτο κανονικό Role playing game που σου βάζει ηθικά διλήμματα και ο σκοπός σου δεν είναι να νικήσεις τον μεγάλο κακό στο τέλος του dungeon αλλά να κατακτήσει και να γίνει η ζωντανή προσωποποίηση των 8 αρετών. 

Παρόλα αυτά θα προτείνω να ξεκινήσετε με το Ultima III: Exodus. Είναι το πρώτο που ελέγχετε ολόκληρο party και προσφέρει ένα μεγαλύτερο και πιο interactive game world. Ιδανικό παιχνίδι για να ξεκινήσετε την  σειρά των Ultima.

Υπάρχει μια σύγχρονη έκδοση για Mac αλλά προτείνω την έκδοση για NES. Είναι πολύ αλλαγμένο και είναι σε στυλ ιαπωνικού RPG οπότε οι φίλοι κονσολάδες θα αισθανθούν πιο άνετα να το παίξουν. Επειδή η έκδοση έχει κάποια θέματα gameplay υπάρχει το rom hack New Exodus που κάνει διορθώσεις. 

 

  • Like 4
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. MUD

Η αρχή όλων των virtual worlds. To MUD είναι πολύ περισσότερο από παιχνίδι, είναι κοινωνικό φαινόμενο. Σε καμία περίπτωση δεν είναι retro game, συνεχίζει να αναπτύσσεται και σε πολλά θέματα είναι πολύ πιο ανεπτυγμένο από τα MMORPGs. Η δύναμη του κειμένου είναι συχνά μεγαλύτερη από τα γραφικά. Ο πλούτος του παιχνιδιού βρίσκεται στην κοινότητα του. Καλύτερα να τα ακούσετε από τον δημιουργό του, δείτε τη σειρά συνεντεύξεων του συνδημιουργού του MUD του εξαιρετικού dr. Richard Bartle στον Matt Burton. Και πηγαίνετε στο site του για πληροφορίες, ιστορίες και άρθρα για τα MUD. 

Ποια έκδοση του MUD να παίξετε; Το MUD2 είναι σε συνεχή λειτουργία από το 1985 και συνεχίζει να αναπτύσσεται από τον δόκτορα. 

3. Eamon

Ένα από τα πρώτα RPGs, συνδυασμός text adventure με στοιχεία RPG, και ένα από τα πρώτα adventure construction sets. Οι χρήστες έγραφαν δικά τους adventures και τα αντάλλασσαν μεταξύ τους. Υπάρχουν πάνω από 270 περιπέτειες γραμμένες από τους χρήστες.  

Για να το παίξετε σήμερα δεν χρειάζεται να μπλέξετε με emulators. Πηγαίνετε στο Eamon Adventurer's Guild και βρείτε πληροφορίες, reviews των adventures και πως να το παίξετε στα σύγχρονα συστήματα. 

4. Rogue (και Roguelikes)

Δημιούργησε ένα ολόκληρο υπο-genre που υπάρχει ακόμα και σήμερα. Εξερευνήστε τα randomly generated dungeons για να βρείτε το Amulet of Yendor. Τα roguelikes είναι απίστευτα πλούσια παιχνίδια και θα δείτε ένα βαθμό περιπλοκότητας που δεν θα τα βρείτε σε κανένα σύγχρονο εμπορικό παιχνίδι. 

Ποιο να παίξετε σήμερα: ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα roguelikes (όπως και τα MUDs που είδαμε πιο πάνω) είναι μεγάλο κόλλημα και μπορεί να παρατήσετε τα υπόλοιπα παιχνίδια, την κοινωνική σας ζωή, το σύντροφο σας, τη δουλειά σας. Προτείνω το Nethack που είναι σε συνεχή ανάπτυξη από το 1987 ως σήμερα. Αν θέλετε γραφικά και δεν αντέχετε τα ASCII υπάρχουν GUIs όπως το Vulture

Είδαμε 3 παιχνίδια που είναι δωρεάν open source και αναπτύσσονται από την κοινότητα τους. Προϊόντα της hacker culture ενάντια στην εμπορικότητα, βασισμένα στην ελεύθερη μοιρασιά της πληροφορίας και των αγαθών. Παρά το γεγονός ότι η πληροφορική γενικότερα και τα video games ειδικότερα είναι βιομηχανίες δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι ευχάριστο να βλέπεις ότι υπάρχουν ακόμα "ρομαντικοί"  που δεν το κάνουν για το κέρδος. 

  • Like 4
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

5. Infocom Adventures

Είναι πραγματικά κρίμα που τσουβαλιάζω όλα τα παιχνίδια της καλύτερης gaming εταιρίας της δεκαετίας του '80 σε ένα entry. O λόγος είναι ότι υποσχέθηκα μια λίστα με πιο action παιχνίδια (δεν το βλέπω έτσι όπως πάει, θα δούμε) και γιατί δεν υπάρχει λόγος να παίξετε τα παιχνίδια της σε ένα emulator ή σε ένα παλιό σύστημα. Τα text adventures κατά μία έννοια δεν είναι retro αφού δεν έχουν γραφικά και ήχο που δείχνουν απαρχαιωμένα. Τα παιχνίδια της Infocom είναι κλασικά όπως ένα καλό βιβλίο. Ο parser της εταιρίας ήταν state of the art, απόλυτα φυσιολογικό αφού η εταιρία φτιάχτηκε από φοιτητές του MIT. H εταιρία ήταν πολύ πιο μπροστά από οτιδήποτε έκανε κάποιος άλλος σε όλο τον πλανήτη τόσο τεχνολογικά όσο και καλλιτεχνικά. Αν θέλουμε να δούμε τα παιχνίδια ως τέχνη, μάλλον πρέπει να ξεκινήσουμε από την Infocom. Δημιούργησε μια κληρονομιά που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Δεν τα λέμε πλέον text adventures αλλά interactive fiction. Πολύ καλή γραφή επαγγελματικού επιπέδου και πολύ σοβαρή θεματολογία (ακόμα και όταν προσεγγίζεται με χιούμορ). Το packaging των παιχνιδιών είναι ανεπανάληπτο. Όλα στα παιχνίδια της εταιρίας δείχνουν επαγγελματισμό και τελειομανία. 

Δείτε ένα ντοκιμαντέρ για την infocom και επισκεφθείτε το αυτό το site για πληροφορίες με τα παιχνίδια της. 

Ποια να παίξετε: Εξαρτάται από το είδος λογοτεχνίας που σας αρέσει. Έχει από όλα. Αστυνομικά, επιστημονικής φαντασίας, φαντασίας, τρόμου, πολιτικό θρίλερ, κωμικά, ακόμα και ρομαντικά (plundered hearts). 

6. Level 9 Adventures

H Βρετανική απάντηση στην Infocom. H Infocom είχε την Z-Machine η Level 9 το A-Code όπου γράφονταν τα παιχνίδια της. Μπορεί να μην έφταναν την Infocom αλλά ήταν πολύ εντυπωσιακό ότι μπορούσαν να χωρέσουν τόσο κείμενο ακόμα και γραφικά σε μια κασέτα για τον Spectrum. Και μετά έχουμε την KAOS engine που ήταν η μηχανή που φτιάχτηκε το φοβερά χιουμοριστικό Knight Orc η οποία ήταν πολύ φιλόδοξη. Ίσως υπερβολικά φιλόδοξη. Η μηχανή υποστήριζε ανεξάρτητους  χαρακτήρες που μπορούσες να τους δώσεις πολύ περίπλοκες εντολές δημιούργησε...χάος. Το παιχνίδι ήταν σπασμένο (όπως και τα εξίσου φιλόδοξα adventures της Melbourne House που θα δούμε αργότερα). Τα επόμενα παιχνίδια που χρησιμοποίησαν το σύστημα ήταν πιο ισορροπημένα. 

Διαβάστε τα άρθρα για την Level 9 από τον Digital Antiquarian (τον οποίο προτείνω γενικά) και επισκεφθείτε το Level 9 Memorial

Ποια να παίξετε: Σίγουρα αξίζει να δοκιμάσετε το Knight Orc παρά τα bugs, το Gnome Ranger, το Lancelot και το πολύ πρωτότυπο Scapeghost.  

7. Magnetic Scrolls Adventures

Το αντίπαλο δέος στην βρετανική σκηνή του adventure gaming. Έσκασε σαν βόμβα το The Pawn. Πρώτα σαν παιχνίδι του αποτυχημένου QL και μετά στην Amiga με υπέροχα γραφικά, ψηφιακή ομιλία και ένα parser που καταλάβαινε πολύ περίπλοκες εντολές. Τα vector graphics που είχαν τα παιχνίδια της Level 9 μέχρι τότε έδειχναν πολύ απαρχαιωμένα. Δυστυχώς παρότι το 1001 video games έχει γραφτεί από Βρετανούς δεν βρήκαν χώρο ούτε για ένα παιχνίδι από αυτές τις δύο εταιρίες ενώ έβαλαν ΟΛΑ τα adventures της Lucasfilm. Έλεος κάπου. Επισκεφθείτε το Magnetic Scrolls Memorial για περαιτέρω πληροφορίες. 

Ποια να παίξετε: Το the Pawn, το σουρεαλιστικό the Fish και το προβληματικό σαν παιχνίδι αλλά πολύ ενδιαφέρον Corruption. 

Τα παιχνίδια και των τριών εταιριών μπορείτε να τα παίξετε σε ένα σύγχρονο interpreter. Προτείνω τον Gargoyle που υποστηρίζει τα παιχνίδια και των τριών εταιριών και όλα τα μεγάλα interactive fiction formats.

8. The Hobbit 

Μιλώντας για υπερβολικά φιλόδοξες μηχανές η Inglish Engine σίγουρα ταιριάζει. Απίστευτα bugs που έκαναν τα παιχνίδια σχεδόν unplayable. Physics και ανεξάρτητοι NPCs όμως ήταν πρωτόγνωρο για ένα παιχνίδι του 1982. Αξίζει επίσης να δείτε και το Sherlock που χρησιμοποιεί την ίδια μηχανή.

Ποια έκδοση να παίξετε: Την Wilderland που δείχνει τι συμβαίνει στην μηχανή του παιχνιδιού behind the scenes. 

9. Twin Kingdom Valley

Άλλο ένα πρωτοποριακό adventure με ανεξάρτητους NPCs. Έχει μια πολύ ανεπτυγμένη physics engine όπου τα αντικείμενα έχουν βάρος, σπάνε, παίρνουν φωτιά, κλπ. Επίσης έχει και μια πολύ πρωτοποριακή μηχανή γραφικών που φτιάχνει ένα "3D" τοπίο με vector graphics. 

Παρότι είναι παιχνίδι του BBC προτιμώ την έκδοση για C64

Όπως βλέπουμε τα text adventures ήταν πολύ πιο εξελιγμένα από τα graphic adventures που πήραν τη θέση τους. Πολύ περισσότερο interaction, περισσότερα ρήματα (άρα περισσότεροι τρόποι να αλληλεπιδράσεις με το παιχνίδι), ανεξάρτητοι NPCs, physics, περισσότερα locations, κλπ. Τόσα πράγματα που δεν μπορούσες να κάνεις στα graphic adventures γιατί σε περιόριζαν τα γραφικά και αργότερα το point 'n' click interface. Παρά τα προβλήματα τους (πχ η μάχη με τον Parser να καταλάβει τι θέλεις να κάνεις) είναι κρίμα που έφυγαν από το mainstream. 

Σας έχω φλομώσει στα adventures και στα RPGs και μάλιστα text! Δηλαδή ακριβώς το αντίθετο από ότι υποσχέθηκα. Βέβαια είμαστε ακόμα στην αρχή και έχουμε πολύ δρόμο μέχρι το 1001. 

  • Like 5
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συνεχίζω με μερικά παιχνίδια που υπάρχουν ή είναι επηρεασμένα από την λίστα 1001 video games.

10. Dropzone

Μιας και φυσικά υπάρχει στη λίστα το θρυλικό Defender τι πιο ταιριαστό από το να γράψω για τον καλύτερο computer κλώνο του; Άλλο ένα σημείο που η Atari υπό τον γελοίο Ray Kassar τα έκανε μαντάρα. Αντί να προσκαλεί third party developers να γράφουν software για τους πρωτοποριακούς 8 bit Atari απειλούσε με αγωγές και το hardware ήταν επτασφράγιστο μυστικό. Μόνο όταν γράφτηκε το De Re Atari το 1982 από τον μεγάλο Chris Crawford αποκαλύφθηκαν στους τρίτους πως δουλεύουν. Τόσο χαμένος χρόνος, τόσες χαμένες ευκαιρίες. Αυτό διάβασε ο Archer MacLean και εκμεταλλεύτηκε τα custom chips του μηχανήματος και μπόρεσε να γράψει αυτό το μικρό αριστούργημα. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Διαβάστε το πάντα αναλυτικό συγκριτικό του FRGCB. TLDR: Atari 8 bit

11. Eastern Front

E τώρα που θυμήθηκα τον Chris Crawford θα αρχίσω μια chriscrawfordιάδα μιας και είναι από τους αγαπημένους μου developers. Είναι ο άνθρωπος που έχει σκεφτεί το θέμα του game design όσο λίγοι. Το βιβλίο του The Art of Computer Game Design ήταν πάρα πολύ σημαντικό και μάλλον η πρώτη σοβαρή προσπάθεια. Είναι ο άνθρωπος που ίδρυσε το Game Developers Conference. Μπορείτε να διαβάσετε τις σκέψεις του στο προσωπικό του site. Για πολύ λίγους game designers μπορείς να χρησιμοποιήσεις τον όρο διανοούμενος.

Το Eastern Front ήταν από τα πρώτα παιχνίδια που έδειξαν τι μπορούν να κάνουν οι υπολογιστές στα war games και να διαφοροποιηθεί από τις μάλλον φτωχές μεταφορές από τα tabletop games που υπήρχαν τότε. Μεγάλη επιτυχία για το Atari Program Exchange και επίσης το πρώτο παιχνίδι που η μηχανή του έγινε διαθέσιμη ώστε να γράψουν τρίτοι παιχνίδια με αυτή,  πολύ πριν γίνει το στάνταρ μοντέλο που δουλεύει σήμερα η βιομηχανία. Μιας και το παιχνίδι δουλεύει κυρίως με joystick είναι πολύ εύκολο να το παίξετε σήμερα. Δείτε επίσης το Legionnaire που βασίζεται στην μηχανή του Eastern Front και είναι από τα πρώτα real time tactics παιχνίδια.

12. Excalibur

Ένα ακόμα πράγμα που μοιράζομαι τον Crawford (εκτός από τo ενδιαφέρον μου για την θεωρία των παιχνιδιών και του interactive storytelling) είναι η αγάπη μου για την μυθολογία του Βασιλιά Αρθούρου. Είναι ένα τεχνικά πολύ εντυπωσιακό παιχνίδι αλλά επίσης και ένα πολύ βαθύ strategy game με ιδιαίτερα καλά γραφικά για την εποχή. Το παιχνίδι ερχόταν με ολόκληρη νουβέλα. Στο Atarimania έχει και βίντεο με παρουσίαση του παιχνιδιού από τον Chris Crawford στο θρυλικό Computer Chronicles. 

13. SCRAM

Ένας simulator πυρηνικού εργοστασίου που λειτουργεί σε σεισμογενή περιοχή. Προσπαθείτε να γλιτώσετε το ατύχημα. Εκπαιδευτικό computer game (από τα πρώτα παιχνίδια του είδους) για τους κινδύνους της πυρηνικής ενέργειας με πολύ ενδιαφέρον manual. Εδώ το παρουσιάζει στην τηλεόραση 

14. Balance of Power

Πιθανότατα το magnum opus του Crawford. Ένας simulator του ψυχρού πολέμου όπου οι δύο υπερδυνάμεις μάχονται σε παγκόσμια κλίμακα για να κερδίσουν πρεστίζ και επιρροή χωρίς όμως να προκαλέσουν πυρηνική σύρραξη. Πραγματικά κρίμα που δεν υπάρχουν strategy games σαν και αυτό όπου ασχολείσαι με μακροπολιτικές αποφάσεις και όχι το γνωστό resource management και war tactics των περισσότερων strategy games. Δοκιμάστε την 1990 edition όπου προσθέτει features όπως ότι κάποιες χώρες ξεκινούν πόλεμο μόνες τους και ότι τα πράγματα είναι πολύ σκούρα για την Σοβιετική Ένωση οπότε αν επιλέξετε αυτή την πλευρά το παιχνίδι είναι πολύ πιο δύσκολο.

15. Trust and Betrayal: The Legacy of Siboot

Πολύ σημαντικό παιχνίδι όπου ο Crawford πειραματίζεται με ανεξάρτητους χαρακτήρες και την δημιουργία μιας γλώσσας που μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί τους. Αν και παιχνίδι (είσαι ένας από τους 7 δελφίνους που αφού πέθανε ο τελευταίος "αρχηγός" μιας αποικίας σε ένα πλανήτη ανταγωνίζεστε ποιος θα πάρει τη θέση του) έχει μεγαλύτερη σημασία ως μια πρώιμη προσπάθεια interactive storytelling. Αυτή η νέα μορφή ψυχαγωγίας όπου δεν είναι πια παιχνίδι αλλά μια ιστορία που αλλάζει δυναμικά με την συμμετοχή του "παίκτη" είναι αυτό που απασχολεί τον Crawford μέχρι σήμερα από όταν παράτησε την βιομηχανία του gaming το 1992 με το διάσημο Dragon Speech.

Δυστυχώς μέχρι σήμερα το όραμα του δεν έχει πραγματωθεί. Η ιστορία του interactive storytelling πάνω από 25 χρόνια μετά ακόμα είναι στην αρχή της αλλά πιστεύω ότι θα έχει κάποια στιγμή happy end. 

 

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ξαναπιάνω το θέμα κάνοντας 2 μικρές αλλαγές στους κανόνες.

1) Θα μείνουμε σε πιο pick up and play παιχνίδια που μπορούν να παιχτούν με joypad (ή για τους πιο τυχερούς σε ένα Mame cab) και δεν χρειάζονται πληκτρολόγιο ή mouse. Θα βγουν από την λίστα και παιχνίδια που ναι μεν παίζονται με ένα joystick αλλά έχουν πολύ βάθος και είναι προτιμότερο να τα παίξεις καθισμένος στο γραφείο και όχι αραχτός στον καναπέ. Είναι σαν το διάβασμα ένα πράγμα. Ένα λογοτεχνικό βιβλίο το διαβάζεις ξάπλα, ενώ ένα επιστημονικό βιβλίο χρειάζεται μελέτη. Να κάτσεις στο γραφείο, να σημειώσεις, να υπογραμμίσεις κλπ. Το ίδιο ισχύει και για τα πιο "σοβαρά" παιχνίδια που θέλουν "δουλειά". ΠΧ το Eastern Front είναι ένα "βαρύ" war game που νομίζω είναι πιο βολικό για desktop εμπειρία. Θα εξαιρεθούν παιχνίδια που έχουν σχεδιαστεί για Joypad όπως η έκδοση του Ultima III για NES.

2) Θα συμπεριλάβουμε παιχνίδια που βγήκαν και τη δεκαετία του '90 αρκεί να είναι σε '80s τεχνολογία. Δηλαδή στους αγαπημένους μας home και όσο για τα PC games θα μπει ως όριο η EGA. Δηλαδή μπορεί να μπει ένα pc game μετά από το '89 αρκεί να μην υποστηρίζει VGA 256 χρώματα, να χρειάζεται 386+ κλπ, δηλαδή ένα gaming setup που αν και τεχνολογικά υπήρχε πιο πριν ουσιαστικά χρησιμοποιήθηκε από παιχνίδια μετά το 1990. Δεκαετία του '80 τα home  PC ήταν στην καλύτερη 286 και EGA. Επίσης θα εξαιρεθούν παιχνίδια που βγήκαν αποκλειστικά σε AGA Amigas.

Οπότε θα έχουμε μια πιο arcade λίστα των αγαπημένων μας παιχνιδιών εποχής Pixel που είναι ιδανικά να παιχτούν σε ένα retroarch/retropie/mame cab/κλπ setup για εμάς τους αμετανόητους computer gamers που θέλουμε να παίζουμε και κάτι άλλο εκτός από console games. 

Από τα υπάρχοντα παιχνίδια κρατάω μόνο 2. Τα υπόλοιπα είναι καλύτερα να παιχτούν στο γραφείο και όχι καναπεδάτα. 

1) Ultima III (NES)

2) Dropzone (Atari 8 bit)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

3) Choplifter! (1982)

Το Choplifter είναι το παιχνίδι που βγαίνει όταν συνδυάσεις το Defender με την κρίση των ομήρων στο Ιράν. Ελέγχετε ένα ελικόπτερο και πρέπει να διασώσετε ομήρους από την κακή αυτοκρατορία Bungeling (που θα χρησιμοποιηθεί και σε άλλα παιχνίδια της Broderbund). H δράση σε συνδυασμό με τον "ρεαλιστικό" μοντέλο πτήσης του ελικοπτέρου (για arcade game) το κάνει ένα από τα κλασικότερα παιχνίδια που μεταφέρθηκε σε όλα σχεδόν τα format της εποχής. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Το coin-op της Sega βασίζεται μεν στο original παιχνίδι του Dan Gorlin για τον Apple II αλλά είναι περισσότερο remake και απίστευτα δύσκολο, κατάλληλο για να σου τρώει κέρματα. Προτείνω την έκδοση για Atari 7800 που είναι πιο κοντά στο πνεύμα του αυθεντικού. Μάλιστα υπάρχει ένα graphics hack που βελτιώνει τα γραφικά στο Atariage

4) Bounty Bob (Series) 1982

Το Miner 2049er ήταν από τα πιο επιδραστικά platform games με δέκα οθόνες, την εποχή που ακόμα και το Donkey Kong είχε μόλις 4. To επίσης θρυλικό Manic Miner επηρεάστηκε από αυτό το παιχνίδι. Σκοπός είναι να πατήσεις όλα τα σημεία της κάθε οθόνης στα ορυχεία ουρανίου ξεπερνώντας τα διάφορα φουτουριστικά εμπόδια στην αναζήτηση σου για τον κακό Yukon Yohan. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Προτείνω το πολύ βελτιωμένο sequel Bounty Bob Strikes Back! για τους οκτάμπιτους Atari. 

5) Archon (1983) 

Ένα παιχνίδι που μοιάζει με σκάκι αλλά με real time μάχες όταν συναντιούνται τα πιόνα σε κάποιο νταμάκι της σκακιέρας. Από τα πιο ιδιοφυή computer games που έχουν βγει πότε είναι ιδανικό για 2 player game ενάντια σε κάποιο φίλο.

Ποια έκδοση να παίξετε: Την έκδοση για NES. Φτιαγμένη για joypad και με βελτιωμένα γραφικά είναι ιδανικό για να διασκεδάσετε άμα βρείτε κάποιον που να θέλει να παίξει. 

6) Miner Willy (Series) 1983

To παιχνίδι που ήταν απίστευτα μπροστά από οποιοδήποτε παρόμοιο  spectrum game της εποχής οδήγησε τον δημιουργό του Matthew Smith σε θρυλικό status για τους Spectrum users. Πολύ καλό για Spectrum αλλά νομίζω υπερεκτιμημένο. Υπήρχαν πολύ καλύτερα platformers στα άλλα format της εποχής. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Το sequel Jet Set Willy ανεβάζει τον σουρεαλισμό στο...11 και είναι πολύ πιο playable αφού είναι μη γραμμικό. Αν δεν μπορείτε να περάσετε μια οθόνη μπορείτε να εξερευνήσετε άλλα μέρη της έπαυλης. Υπάρχουν ένα σωρό mods για το παιχνίδι που μπορείτε να βρείτε στο World of Spectrum. Πχ η έκδοση 128k προσθέτει περισσότερα δωμάτια και 128k μουσική. 

7) Chuckie Egg (1983)

Μπορεί το Manic Miner να είναι πιο διάσημο αλλά το Chuckie Egg είναι πολύ πιο playable. Στο Manic Miner για να ολοκληρώσεις το level θες μια συγκεκριμένη σειρά ενώ εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο ελεύθερα.

Ποια έκδοση να παίξετε: Διαβάστε το συγκριτικό από τον αγαπημένο μας Φινλανδό retro gamer. Προσωπικά προτιμώ την έκδοση για C64.

 

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

8. M.U.L.E. (1983)

Ένα μη συνηθισμένο παιχνίδι από ένα από τους μεγαλύτερους game designers, τον Dan Bunten. Εσύ και οι συμπαίκτες σου είστε άποικοι στον πλανήτη Irata και σκοπός του παιχνιδιού είναι να αποκτήσετε το μεγαλύτερο πλούτο. Παρά το γεγονός ότι είναι ένας ανταγωνιστικός προσομοιωτής οικονομίας όπου λειτουργούν οι κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, σύντομα θα διαπιστώσετε ότι τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνονται με συνεργασία για το καλό της αποικίας. Παρότι strategy, όπου είπαμε δεν θα δούμε πολλά τέτοια σε αυτή τη λίστα, ο λόγος που μπαίνει είναι γιατί είναι πιο διασκεδαστικό όταν συναγωνίζονται 4 παίκτες μεταξύ τους.

Ποια έκδοση να παίξετε: Προσωπικά προτιμώ την έκδοση για Atari 8 bit αλλά για λόγους ευκολίας και γιατί έχει κάποιες βελτιώσεις στα γραφικά προτείνω την έκδοση για NES.

9. Jetpac (1983)

To παιχνίδι που έβαλε στον χάρτη την θρυλική Ultimate Play the Game. Η απλότητα του είναι που το κάνει τόσο εθιστικό. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Μέσω emulation μπορείτε να παίξετε την έκδοση για Spectrum με 256 χρώματα. Μπορείτε να βρείτε το Jetpac και μερικά ακόμα παιχνίδια εδώ . Δείτε και το video

10. Lode Runner (1983)

Ένα πανέξυπνο puzzle platformer που είχε την καινοτομία να έχει ενσωματωμένο level editor ώστε οι χρήστες να μπορούν να φτιάξουν τις δικές τους πίστες. Το ενδιαφέρον είναι ότι απέκτησε πιστό κοινό στην Ιαπωνία και βγήκαν πολλά ιαπωνικά spin-offs. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Για τους εξπέρ υπάρχει το Championship Lode Runner με 50 επίπεδα φτιαγμένα από παίκτες και είναι πολύ δυσκολότερο από το original. Μπορείτε να δοκιμάσετε την έκδοση για NES.

11. Ballblazer (1984)

Ένα future sport 1 vs 1 παιχνίδι ποδοσφαίρου που ελέγχετε hovercraft και προσπαθείτε να βάλετε γκολ. Το πρώτο παιχνίδι της Lucasfilm. Μόλις το μάθετε θα δείτε ότι είναι από τα πιο διασκεδαστικά 2 player games. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Την έκδοση για Atari 7800

12. Boulder Dash (1984)

Ελέγχετε τον Rockford και πρέπει να σκάβετε τα επίπεδα για να συλλέγετε διαμάντια  να αποφεύγετε τις κοτρόνες και να παγιδεύετε τους εχθρούς. Έχουν βγει άπειρες εκδόσεις για όσα συστήματα μπορείτε να φανταστείτε.

Ποια έκδοση να παίξετε: Λίγο διαφορετική από το original αλλά πολύ όμορφή και ιδανική για να παιχθεί με joypad είναι η έκδοση για NES

13. Elite (1984)

Το καλύτερο κατά τη γνώμη μου Βρετανικό παιχνίδι της δεκαετίας του '80. Το πρώτο 3D sandbox game με ένα τεράστιο procedurally generated κόσμο επηρέασε το μοντέρνο gaming όσο λίγα. Φυσικά με το τεράστιο βάθος και την περιπλοκότητα που έχει θα αναρωτιέστε τι δουλειά έχει σε αυτή τη λίστα του καναπέ. Ο λόγος είναι απλός...

Ποια έκδοση να παίξετε: Γιατί πολύ απλά, όσο περίεργο και αν ακούγεται, η καλύτερη οκτάμπιτη έκδοση του Elite με τα wireframe γραφικά που τόσο αγαπήσαμε είναι για το NES. Δεν το λέω εγώ αλλά ο ίδιος ο Ian Bell. Βελτιωμένο HUD και ένα πολύ καλό μενού ώστε να μπορείτε να ελέγχετε όλες τις λειτουργίες με το joypad. To μόνο αρνητικό είναι η λογοκρισία της Nintendo (δεν μπορείτε να εμπορευτείτε ναρκωτικά πχ) αλλά δεν επηρεάζει το gameplay. Θα το βρείτε στο site του Ian Bell.

  • Like 3
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

14. Deus Ex Machina (1984)

Δεν ξέρω αν τα video games είναι τέχνη αλλά αν είναι αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν κάποιου είδους 80s avant garde video art. Συνοδεύεται από ένα soundtrack που παίζεται σε συγχρονισμό με το παιχνίδι και συμμετέχουν διάφοροι διάσημοι όπως ο Ian Dury και ο John Pertwee (o Dr. Who πριν τον "δικό μου"). Το όλο πράγμα είναι μια εμπειρία που πρέπει να βιώσετε. Πολύ πειραματικό και πολύ μπροστά για την εποχή που βγήκε, δυστυχώς ήταν εμπορική αποτυχία. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Προφανώς την original για Spectrum. Απολαύστε το

 

15. Moondust (1983)

Μιλώντας για πειραματικά παιχνίδια, δεν μπορώ να μην συμπεριλάβω το Moondust του Jaron Lanier, πρωτοπόρου της Virtual Reality. To πρώτο video art video game που παράγει μουσική ανάλογα με το input του παίκτη. Έχει παρουσιαστεί σε πολύ σημαντικές εκθέσεις τέχνης σε μουσεία, οπότε ξεπερνά τα "στενά" όρια των video games και περνά στον χώρο της τέχνης. Digital τριπάκι, σίγουρα επηρεασμένο από χημικά τριπάκια. Βλέποντας αυτά τα δύο πρωτοποριακά video games (μεταξύ άλλων) είναι κρίμα πως η βιομηχανία του gaming έγινε πολύ συντηρητική και αυτός ο πειραματισμός που άρχισε να αγγίζει το interactive art χάθηκε τα επόμενα χρόνια.

Ποια έκδοση να παίξετε: αποκλειστικά στον C64

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

16. Sabreman (series) 1984

Στοιβάζω όλα τα παιχνίδια της σειράς σε ένα entry που είναι λίγο κρίμα δεδομένου ότι το Sabre Wulf, το Underwurlde και το Knight Lore είναι πολύ διαφορετικά παιχνίδια. Και τα τρία είναι κορυφαία παιχνίδια του Spectrum και πολλοί θα πουν ότι το πρωτοποριακό Knight Lore με την Filmation Engine είναι το καλύτερο spectrum game. Παρότι υπήρχαν 3D ισομετρικά παιχνίδια πριν από αυτό, το Knight Lore ξεκίνησε την τρέλα των isometric arcade adventures στους οικιακούς υπολογιστές και πολλά ακολούθησαν τον δρόμο του ξεκινώντας ένα subgenre που είναι μοναδικό στους home και σχεδόν ξένο στις κονσόλες αφού ελάχιστα τέτοιου είδους παιχνίδια βρήκαν το δρόμο τους σε αυτές.  

Ποια έκδοση να παίξετε: Τα πρώτα τρία της σειράς μπορείτε να τα βρείτε σε 256 χρώματα για τον Spectrum. Αλλά θα αναφερθώ στο λιγότερο γνωστό (αλλά όχι λιγότερο καλό) τέταρτο της σειράς Pentagram. Μεταφέρθηκε σε 6502 κώδικα από fans πρώτα για τους οκτάμπιτους Atari και μετά για C64/128. Η έκδοση για C128 είναι γρήγορη, υποστηρίζει 2 fire buttons (χρήσιμο) και έχει και trainer, οπότε γιατί δεν του ρίχνετε μια ματιά;

17. Epyx The Games (series) 1984

Summer Games, Winter Games, World Games, California Games. Νομίζω ό,τι καλύτερο για multiplayer με παρέα. Συναγωνιστείτε σε μια σειρά αγωνισμάτων από πιο συμβατικά μέχρι τελείως άγνωστα, αλλά πάντα πολύ διασκεδαστικά

Ποια έκδοση να παίξετε: Στο FRGCB θα βρείτε διεξοδικά συγκριτικά για τα διάφορα παιχνίδια της σειράς. Προσωπικά θεωρώ τις αρχικές εκδόσεις του C64 τις καλύτερες. Μπορεί να υπάρχουν σε άλλες εκδόσεις βελτιώσεις σε γραφικά και ήχο αλλά καμία δεν ξεπερνάει το gameplay του C64 και νομίζω και τα γραφικά των εκδόσεων του C64 είναι τόσο εικονικά και εμβληματικά που τα προτιμώ από τις βελτιώσεις. 

18. Spy vs. Spy (1984) 

Από τις σελίδες του MAD στους home. Μοναδικό στο είδος του και από τις καλύτερες μεταφορές κόμικ που έχουν γίνει ποτέ. Πολύ πιστό στο πνεύμα του κόμικ στριπ πρέπει να βρείτε κάποια κρυμμένα αντικείμενα μέσα στην πρεσβεία και να δραπετεύσετε με το αεροπλάνο πριν τον αντίπαλο σας. Μπορείτε να παίξετε ξύλο με τον άλλο κατάσκοπο και το καλύτερο να του βάλετε παγίδες. Απίστευτα καλό για player vs. player

Ποια έκδοση να παίξετε: Σύμφωνα με τον Φινλανδό η έκδοση για Sega Master System βγαίνει πρώτη και δεν έχω κανένα λόγο να τον αμφισβητήσω. 

19. Impossible Mission (1984)

"Another visitor! Stay awhile; stay forever!" Μου κάνει εντύπωση που στο 1001 video games επέλεξαν το νούμερο δύο που είναι λίγο πολύ μία από τα ίδια και όχι το εμβληματικό πρώτο. Διάσημο για το digitised speech και το υπέροχο character animation, το παιχνίδι είναι από τα καλύτερα του C64.

Ποια έκδοση να παίξετε: Παρότι οι περισσότεροι είμαστε εξοικειωμένοι με την αυθεντική έκδοση αρκετά αργότερα βγήκε μια πολύ βελτιωμένη έκδοση για το Sega Master System. Ήδη έχουμε δει δύο πολύ καλές μεταφορές home computer games για την "άγνωστη" κονσόλα της Sega και πιστεύω θα δούμε και άλλες. Παρότι ήταν πάντα στη σκιά του NES το σύστημα έχει μια πολύ αξιοπρεπή βιβλιοθήκη.

20. Fairlight (1985) 

Σήμερα ένας τρισδιάστατος κόσμος όπου τα αντικείμενα υπακούν στους νόμους της φυσικής είναι το στάνταρ στα video games, αλλά το 1985 ήταν ανήκουστο. Και όμως ο Σουηδός Bo Jangerborg έκανε κάτι τόσο φιλόδοξο στον ταπεινό Spectrum. Παρά τα όποια προβλήματα έχει το παιχνίδι, κάποιες φορές πάει πολύ αργά και το σύστημα μάχης δεν είναι τίποτα ιδιαίτερο πχ, η συνεισφορά του στην εξέλιξη των video games δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Είναι μια περιπέτεια που πρέπει να την ζήσετε. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Προφανώς την βελτιωμένη Spectrum 128k 

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

You need to be a member in order to leave a comment

Δημιουργία λογαριασμού

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×