Jump to content

ARETARA

Members
  • Content Count

    1,697
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

ARETARA last won the day on November 19 2017

ARETARA had the most liked content!

Community Reputation

78,244 Excellent

1 Follower

About ARETARA

  • Rank
    RetroNuts!
  • Birthday 09/29/1970

Converted

  • Biography
    Άντρας

Converted

  • Location
    Θεσσαλονίκη

Converted

  • YouTube
    http://www.youtube.com/user/exintavelones60

Recent Profile Visitors

1,495 profile views
  1. Ένα όμορφο οπισθόφυλλο από τον δίσκο της ταινίας με τον Κυριάκο Σφέτσα και τα περιεχόμενα αυτού μπορείτε να δείτε εδώ.
  2. Σύμφωνα με αυτόν τον σύνδεσμο, η επίσημη πρώτη προβολή της ταινίας πραγματοποιήθηκε στις 24/12/1973. Επίσης στον ίδιο σύνδεσμο υπάρχει η φωτογραφία του προηγούμενου post σε καλύτερη ανάλυση.
  3. Μία από τις σημαντικότερες δουλειές που έχει κάνει ο Γιάννης Σπανός και κατά τη γνώμη μου μία από τις καλύτερες παραγωγές όλων των εποχών στο ελληνικό τραγούδι ήταν η Τρίτη Ανθολογία (1975). Είχαν προηγηθεί η Ανθολογία (1967) και η Ανθολογία Β' (1968).Η Τρίτη Ανθολογία που κυκλοφόρησε σε σετ 12 τραγουδιών μελοποίησης Ελλήνων ποιητών είναι ένα πραγματικό μπουκέτο λουλουδιών που κάθε άνθρωπος που ενδιαφέρεται για την καλή Ελληνική μουσική θα πρέπει να μελετήσει. Θα μπορούσα να πρότεινα κάποια κομμάτια όπως κάνει ο συντάκτης του κειμένου εδώ αλλά δεν θα το κάνω. Αντ' αυτού παραθέτω την εκπομπή του Γιώργου Παπαστεφάνου όπου εμφανίζεται ο συνθέτης και οι δύο ερμηνευτές, Κώστας Καράλης και Αρλέτα στην παρουσίαση του δίσκου. Καλή ακρόαση.
  4. https://www.youtube.com/watch?v=u8dzFHx0YUE Η τρίτη ποιητική ανθολογία του Σπανού (1975) με τον Κώστα Καράλη και την Αρλέτα. Αντιγράφω (με έντονα στοιχεία τα κομμάτια που θεωρώ τα καλύτερα με καλύτερο το Ο θρήνος της μάνας αν και όλος ο δίσκος είναι πεντάστερος): 1.Σπασμένο καράβι : Ποίηση Γιάννη Σκαρίμπα (Κώστας Καράλης)2.Το λέει και το τραγούδι: Ποίηση Λιλής Ιακωβίδη (Αρλέτα)3.Είναι ν' απορείς : Ποίηση Μαρίνας Λαμπράκη ( Κώστας Καράλης)4.Η ομίχλη μπαίνει από παντού στο σπίτι Ποίηση: Βύρωνα Λεονταρή (Αρλέτα)5.Στρατιώτης ποιητής : Ποίηση Μίλτου Σαχτούρη (Κώστας Καράλης)6.Σε είπανε Θεό : Ποίηση Δημήτρη Δούκαρη (Αρλέτα)7.Ο θρήνος της μάνας : Ποίηση Ηλία Σιμόπουλου (Αρλέτα)8.Ιδανικός κι ανάξιος εραστής : Ποίηση Νίκου Καββαδία (Κώστας Καράλης)9.Το πέρασμά σου : Ποίηση Κώστας Βάρναλης (Κώστας Καράλης)10.Πέντε ναυτόπουλα : Ποίηση Μήτσου Λυγίζου (Αρλέτα)11.Αν είσαι...(Πώς θες να το ξέρω) : Ποίηση Νίκου Καρύδη ( Κώστας Καράλης)12.Οι νεκροί : Ποίηση Χρήστου Κουλούρη (Κώστας Καράλης)
  5. Εξαιρετικά σπάνιες φωτογραφίες με τραγουδιστές αλλά και γνωστούς ηθοποιούς από το αρχείο του αγαπητού Γιάννη Φλωρινιώτη σε διαδικτυακό ρεπορτάζ μπορείτε να δείτε εδώ.
  6. Μια αποκαλυπτική πρόσφατη συνέντευξη του καλλιτέχνη με σημαντικές σπάνιες φωτογραφίες παρουσιάζεται εδώ.
  7. Ένα κομμάτι από τις πρώτες επιτυχίες της Μαντώς και από τον δίσκο "Κίνηση τρίτη" (1991). Στίχοι: Εύη Δρούτσα, μουσική: Αλέξης Παπαδημητρίου.
  8. Και μια πολύ όμορφη φωτογραφία κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας με τους Μιχάλη Βιολάρη, Μάνο Λοΐζο, Δώρα Σιτζάνη και τους συνθέτες Βασίλη Κουμπή και Γιώργο Κοτσώνη. Πηγή.
  9. Και μια συλλογή ορχηστρικών στιγμών από την ταινία "Αιχμάλωτοι του μίσους" (1972) του Νίκου Φώσκολου με τον Κώστα Καρρά και τη Ζωή Λάσκαρη.
  10. Μία από τις κορυφαίες κοινωνικές ταινίες του Παλιού Ελληνικού Κινηματογράφου εξετάζω σήμερα. Είναι ο Αστραπόγιαννος, μια συμπαραγωγή της Φίνος Φιλμς και του Γεράσιμου Κανδύλη σε σκηνοθεσία Νίκου Τζήμα. Το θέμα - το καστ. Θεσσαλία τέλη 19ου αιώνα. Η περιοχή έχει απελευθερωθεί από τους Τούρκους τα προβλήματα όμως με τον διαμοιρασμό της γης παραμένουν οξυμένα. Πλούσιοι κοτζαμπάσηδες - γαιοκτήμονες έχουν αγοράσει τα τσιφλίκια των αγάδων και χρησιμοποιούν τους κολίγους για την καλλιέργειά τους. Ένας κολίγος, ο Γιάννος (Νίκος Κούρκουλος) επιστρέφει από τον πόλεμο και το όνομά του έχει γίνει θρύλος για τα κατορθώματά του ώστε οι αγρότες να τον φωνάζουν Αστραπόγιαννο. Ο Αστραπόγιαννος στην προσπάθειά του να φτιάξει τη ζωή του και τις ζωές των συγχωριανών του έρχεται αντιμέτωπος με το αδυσώπητο σύστημα εξουσίας που το αντιπροσωπεύει ο κοτζαμπάσης Κωνσταντής Βελούσης (Γιάννης Αργύρης). Η σύγκρουση δεν αργεί να συμβεί. Θέλοντας να γλιτώσει τον κόσμο από τα δεσμά της δουλοπαροικίας, ο Γιάννος θα προσπαθήσει να πείσει τον κόσμο να εγκαταλείψει τον τσιφλικά και να αναζητήσει τη δική του γη. Τα πράγματα θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο στον γάμο της κόρης του Βελούση, Πασχαλιάς (Νίκη Τριανταφυλλίδη) όπου ο Γιάννος θα σκοτώσει τον γιο του Κωνσταντή, Τάγκο (Νίκος Γαλανός). Ο Γιάννος θα εγκαταλείψει το χωριό και τη μάνα του (Ελένη Ζαφειρίου) και θα πάρει τα βουνά. Πάνω στα βουνά θα βρει καταφύγιο στον παλιό του φίλο Φώτη Τόγκα (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) και τους φίλους του. Γρήγορα θα ασπαστεί την ιδιότητα του ληστή και θα κλέβει πλούσιους για να μοιράζει τα λάφυρα στη φτωχολογιά. Παράλληλα θα κάνει ακόμα ένα εγχείρημα και θα τα καταφέρει. Ερωτευμένος όντας με αυτήν, κλέβει την Πασχαλιά από το σπίτι της και τη φέρνει στο βουνό. Σταδιακά η τελευταία θα ενδώσει στον έρωτα του Γιάννου. Ο Βελούσης θα δοκιμάσει διάφορους τρόπους να σκοτώσει τον Γιάννο, στο τέλος όμως θα ανέβει ο ίδιος στο βουνό. Τα πράγματα είναι όμως προδιαγεγραμμένα. Η Πασχαλιά συντάσσεται με τον Γιάννο και διώχνει τον πατέρα της. Έξαλλος αυτός θα τη σκοτώσει, στιγμές πριν χαθεί και αυτός από το εκδικητικό μαχαίρι του Γιάννου. Ο χαμός της Πασχαλιάς θα κάνει τον Γιάννο θηρίο ανήμερο. Μέσα σε μια κόλαση αυτοδικίας, θα κατέβει στον κάμπο και θα αρχίσει να σκοτώνει τους πλούσιους. Κάπου εδώ όμως θα σωθεί το λάδι στο καντήλι του. Ο Φώτος, πιεζόμενος από τον εκβιασμό να σκοτώσει τον Γιάννο ή να χάσει τη γυναίκα του (Πόπη Αστεριάδη) και το παιδί του, δίνει τέλος στη ζωή του. Ο Αστραπόγιαννος θα κατέβει στο χωριό να συναντήσει τον θάνατο. Σχόλια. Η ταινία βασίζεται στην παλιά ιστορία του Αστραπόγιαννου, του θρυλικού κλέφτη και προστάτη των αδυνάτων που έδρασε στην περιοχή της Φωκίδας κατά την τελευταία περίοδο της Τουρκοκρατίας (περισσότερα παρακάτω). Με βάση αυτό το αφήγημα ο Πέτρος Μακεδών έγραψε το 1968-69 το ομώνυμο βιβλίο, του οποίου έγινε εδώ η κινηματογραφική μεταφορά. Η χρονική περίοδος στην ταινία αλλάζει και κατ' αυτόν τον τρόπο αλλάζει και η διαμόρφωση του ήρωα, η κεντρική ιδέα όμως δεν διαφοροποιείται ουσιωδώς. Το μείζον πρόβλημα που αναδεικνύεται είναι η κτήση της γης. Κάτι που χρονολογείται από τα αρχαία ακόμη χρόνια (πόλεις - κράτη) και τους Βυζαντινούς χρόνους (δυνατοί). Μια μειοψηφία ισχυρών οικονομικά νέμονται τον πλούτο της γης, αφήνοντας στους δουλοπάροικους ουσιαστικά κολίγους τόσα όσα να επιβιώνουν με το ζόρι. Οι οικονομικές σχέσεις δεν έχουν αλλάξει με την απελευθέρωση και ο φτωχός αγρότης βιώνει την ίδια καταπίεση και αγωνία για το αύριο. Μοιραία λοιπόν μέσα από αυτήν την κατάσταση θα αναδειχθούν κάποιοι που θα θελήσουν να αλλάξουν τη μοίρα τους. Όχι γιατί γεννήθηκαν ήρωες αλλά γιατί δεν αντέχουν την πραγματικότητα και (κυρίως) θέλουν να παλέψουν για να την αλλάξουν. Λίγοι όμως θα τον ακολουθήσουν. Η σιδερένια φτέρνα της εξουσίας δεν αφήνει εύκολα τα θύματά της. Μοιάζει πραγματικά με ήρωα αρχαίου ελληνικού δράματος ο Αστραπόγιαννος αφού διαπράττει την ύβρι να τα βάλει με τους θεούς και γνωρίζει ότι θα το πληρώσει με τη ζωή του. Έχει κάνει όμως την επιλογή του (καλύτερα μιας ώρας...) και δεν θα κάνει πίσω ούτε στιγμή. Και μέσα σε όλα αυτά εμφανίζεται και το στοιχείο του έρωτα για να τονίσει την ευαίσθητη πλευρά του Γιάννου. Να δείξει ότι είναι και αυτός ένας συνηθισμένος άνθρωπος με πάθη και αδυναμίες, όχι ένα αγρίμι που σκοτώνει από ευχαρίστηση. Ο σκηνοθέτης Νίκος Τζήμας έχει πετύχει να κάνει μια μεγάλη ταινία δουλεύοντας με μαεστρία στο υλικό που απλόχερα του δόθηκε. Δεν είναι τυχαίο ότι βραβεύτηκε για την αρτιότερη παραγωγή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1970. Και παίρνει το μέγιστο από τους συντελεστές. Κορυφαίος όλων ο Νίκος Κούρκουλος σε έναν από τους κορυφαίους ρόλους στην κινηματογραφική καριέρα του. Σε πηγές που έχω διαβάσει, αναφέρεται ότι ο επαγγελματισμός του και η αφοσίωσή του στον ρόλο του τον οδήγησαν σε κάποιες περιπτώσεις να έχει ατυχήματα που όμως δεν τον εμπόδισαν να ολοκληρώσει με συνέπεια την σπουδαία του εμφάνιση. Επίσης κορυφαία κρίνω την ερμηνεία β' ανδρικού ρόλου του Γρηγόρη Ευαγγελάτου, ενός ηθοποιού με σπουδαίες περγαμηνές που δυστυχώς εγκατέλειψε νωρίς τον κινηματογράφο για άλλες ασχολίες. Πιστεύω ότι ίσως θα του άξιζε και αυτού η βράβευση. Από τις υπόλοιπες συμμετοχές δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια ιδιαίτερα εκτός ίσως από του Νάσου Κεδράκα, ενός ηθοποιού που ανέκαθεν εκτιμούσα και υπηρέτησε την τέχνη με συνέπεια σε πλήθος ρόλων. Καλές κρίνονται και οι ερμηνείες της Νίκης Τριανταφυλλίδη, του Γιάννη Αργύρη και της Ελένης Ζαφειρίου στον αιώνιο ρόλο της μάνας. Για τη μουσική θα πρέπει να γίνει ιδιαίτερη μνεία καθώς πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές στιγμές του Μίμη Πλέσσα. Δυνατές συνθέσεις που ενισχύουν το ενδιαφέρον, απόλυτα εναρμονισμένες με το ιστορικό πλαίσιο (και αποσπάσματα από δημοτικές συνθέσεις). Κορυφαίες στιγμές οι ερμηνείες 4 κομματιών με μεγαλύτερη επιτυχία το μοιρολόι (Ήλιε φονιά) ερμηνευμένο σε πρώτη εκτέλεση από την Καίτη Αμπάβη. Η ίδια επίσης ερμηνεύει το Τραγούδι της μάνας ενώ ο Μιχάλης Βιολάρης τραγουδάει το Τραγούδι του κάμπου και το Να γύριζα στο σπίτι μου. Και τα 4 κομμάτια φέρουν την υπογραφή του ποιητή Τάσου Λειβαδίτη στους στίχους. Πολύ καλή τέλος η φωτογραφία του Σταμάτη Τρύπου. Διακρίσεις. Η ταινία απέσπασε στο 11ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το πρώτο βραβείο αρτιότερης παραγωγής και α' ανδρικού ρόλου (Νίκος Κούρκουλος). Φωτογραφία του βραβείου αρτιότερης παραγωγής μπορείτε να δείτε εδώ. Μικρά - μικρά. 1. Η ταινία είχε εξαιρετικά δαπανηρό προϋπολογισμός και λόγω αυτού ο Φίνος ήταν εξαιρετικά συγκρατημένος στην πραγματοποίηση του εγχειρήματος. Όπως φαίνεται και στον δικτυακό τόπο της εταιρείας: "Ο σκηνοθέτης, Νίκος Τζίμας, αναφέρει για την ταινία: "Η ιδέα για τον «Αστραπόγιαννο» μού ήρθε όταν ήμουν στη φυλακή, με είχαν συλλάβει ως μέλος των Λαμπράκηδων. Όταν βγήκα προσπάθησα να πείσω τον Φίνο για την παραγωγή, αλλά εκείνος αντιδρούσε, θεωρούσε ότι ήταν υπερβολικά ακριβή ταινία για τα ελληνικά δεδομένα. Είχε υπολογίσει ότι το μέγιστο που μπορεί να φέρει μια ταινία από τις εισπράξεις στην Ελλάδα ήταν 2,5 εκατ. δραχμές, ήξερε ότι δεν μπορούσες να υπολογίζεις σε πωλήσεις στο εξωτερικό και επέμενε η πιο ακριβή παραγωγή του να μην ξεπερνά αυτό το όριο. Τελικά υποχώρησε. Ο «Αστραπόγιαννος» είχε προϋπολογισμό 3 εκατ. και έφερε 2,5 εκατ. από την Ελλάδα και 900.000 δραχμές από το εξωτερικό." 2. Η ταινία απέσπασε στο 11ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τα βραβεία αρτιότερης παραγωγής και α' ανδρικού ρόλου (Νίκος Κούρκουλος). Φωτογραφία του βραβείου αρτιότερης παραγωγής μπορείτε να δείτε εδώ. 3. Η ταινία βασίζεται στο βιβλίο του Πέτρου Μακεδόνα "Ο Αστραππόγιαννος" που γράφηκε μεταξύ 1968-69 και έγινε κινηματογραφική μεταφορά του στο έργο. Κάποια στοιχεία του σεναριογράφου εμφανίζονται εδώ. 4. Περισσότερα για την πραγματική ιστορία του Αστραπόγιαννου μπορείτε να δείτε στο ομώνυμο ποίημα του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη και εδώ (περιέχει και σχόλια για την ταινία) Απόσπασμα 1. Ένας γέροντας κολίγος (Λαυρέντης Διανέλλος) συλλογάται: "Βαριά η ζωή του κολίγου. Σε ξένη δούλεψη, μονάχα ψίχουλα περισσεύουν για τον κόπο σου..." Απόσπασμα 2. Μόλις ο Κωνσταντής Βελούσης έχει κάνει πρόταση στον Αστραπόγιαννο να γίνει επιστάτης του και μία αγρότισσα πλησιάζει τον τελευταίο. Αγρότισσα: - Ο θεός να σου χαρίζει μέρες παλικάρι μου, πάρε μας κι εμάς στη δούλεψή σου, μας βασανίζουν οι άλλοι επιστάτες γιε μου... Αστραπόγιαννος: - Και τι θαρρείς θα 'μαι καλύτερος εγώ, θα 'μαι καλύτερος; Απόσπασμα 3. Μετά τον φόνο του γιου του Βελούση (Νίκος Γαλανός) ο Γιάννος πηγαίνει στο σπίτι του Παπαγρηγόρη (Φοίβος Ταξιάρχης😞 Γιάννος: - Παπα πες μου κάτι. Είναι αμαρτία το αίμα που έχυσα στη μάχη; Παπαγρηγόρης: - Αμαρτία είναι να σκύβεις το κεφάλι στον κατακτητή. Γιάννος: - Ξεκοίλιασα κορμιά, έκοψα λαιμούς, πέρασα κάμπους γεμάτους με πτώματα... Παπαγρηγόρης: - Αμαρτία είναι να ντροπιάζεις το πρόσωπο του Θεού. Να είσαι δούλος. Γιάννος: - Και τώρα τι είμαι; (...) Δεν μπορώ να ξαναγυρίσω στο χωριό, σκότωσα τον γιο του αφέντη. Παπαγρηγόρης: - Φύγε απ' το σπίτι του Θεού!!! Γιάννος: - Και τι θαρρείς, πως έχει σύνορα ο πόλεμος; Όπου έχει δούλους και αδικία είναι πόλεμος!!! Απόσπασμα 4. Ένας φτωχός κολίγος ο Γιώργος Μπέλλος (Νάσος Κεδράκας) ανεβαίνει στο λημέρι του Αστραπόγιαννου για να τον ειδοποιήσει για την παγίδα που του ετοιμάζουν. Εδώ συνομιλεί με την Πασχαλιά. Κολίγος: - Η μοίρα του κολίγου είναι στο έλεος του αφέντη. Και τ' άδικο περισσεύει όπως και πρώτα. Το μόνο στήριγμα του φτωχού ραγιά είναι οι κλέφτες σαν τον Αστραπόγιαννο που κατέβαιναν από τα βουνά για να υπερασπιστούν το δίκιο του. Κρίμα που θα χαθεί κι αυτός γρήγορα...Θα τον φάνε...γιατί μαζί με τους χορτάτους είναι πάντα κι οι πουλημένοι... Video. Στιγμές από την ταινία στο video που ακολουθεί. Φωτογραφίες. 1. Ο Αστραπόγιαννος μόλις έχει επιστρέψει στο χωριό και γλεντάει στη γιορτή με τη μάνα του (γριά Μουρμούρα). 2. Όμορφη λήψη της Πασχαλιάς και του Γιάννου πάνω στα άλογα. Υπάρχει ακόμα μία mirror. 3. Ο Γιάννος σέρνει ταπεινωμένους τους επιστάτες του Βελούση (Κατά σειρά Σπύρος Καλογήρου, Γιώργος Οικονόμου, Χρήστος Νάτσιος) για να τους παραδώσει στο αφεντικό τους. 4. Ο Φώτος και ο Αστραπόγιαννος συναντούνται στα βουνά. Αργότερα θα δώσουν όρκους αίματος. 5. Ο Φώτος με την αρραβωνιαστικιά του (Πόπη Αστεριάδη). 6. Η Πασχαλιά. 7. Ο Μπέλλος ανεβαίνει ασθμαίνων προς το κρησφύγετο του Γιάννου. Τα ορεινά γυρίσματα έγιναν στην περιοχή της Πάρνηθας ενώ τα πεδινά στον κάμπο της Βοιωτίας. 8. Ο Αστραπόγιαννος θρηνεί πάνω από το πτώμα της αγαπημένης του.
  11. Ο ηθοποιός Γρηγόρης Ευαγγελάτος πέθανε στις αρχές του Αυγούστου 2015, γεννημένος στη Ζάκυνθο το 1938. Πηγή 1. Πηγή 2.
  12. Ναι, σύμφωνα με τη retrodb σε συνεργασία με τον Σταύρο Τσιώλη. Βέβαια ξενίζει κάπως το γεγονός αν σκεφτεί κανείς τη θεματολογία των ταινιών του Νικολαΐδη που καμία σχέση δεν έχουν με το Αγάπη για πάντα. Υποθέτω ότι ήταν μια συνεργασία για τα λεφτά και τίποτε περισσότερο.
  13. Μια σημαντική συνέντευξη που έδωσε η Φλωρέττα Ζάννα λίγες εβδομάδες πριν φύγει από τη ζωή. Μιλάει για την ίδια και τον Ντίνο Δημόπουλο και αποκαλύπτει πλευρές του χαρακτήρα και των δύο. Συνοδεύεται καιν από σπάνιο φωτογραφικό υλικό. Και μία τηλεοπτική συνέντευξη του ίδιου του Ντίνου Δημόπουλου το 1998.
  14. Άλλο ένα συλλεκτικό video από ένα παλιό και γνωστό κομμάτι του Μάκη, το "Παντρεμένοι κι οι δυο" (Στίχοι, Λάκης Τσώλης, μουσική: Γιώργος Κόρος, εμφανίζεται να παίζει το αθάνατο βιολί του, δίσκος: "Αίμα στάζει η καρδιά μου" (1978)). Έκπληξη η εμφάνιση της νεότατης Καίτης Γαρμπή ('80s) στις δεύτερες φωνές.
×
×
  • Create New...